Ing. Karel Krček
Dne 9.4.2004 zemřel ve svém vinohradském bytě
jeden z nestorů české akvaristiky pan Milan Chvojka.
Za půl roku by mu bylo 75 let.
Milan Chvojka byl všestranným člověkem, se kterým
bylo možno zasvěceně hovořit nejen o akvaristice,
ale i o ekonomii a politice, právě tak, jako o
mezilidských vztazích a o duchovních potřebách
jednotlivce i lidské společnosti. Převažovaly u něj
racionalita, přímočarost a otevřenost v jednání,
dokázal být nad věcí a jeho někdy lehce ironický
humor často doslova uzemnil. Vždy věděl, o čem
hovoří a pro podporu svých názorů měl vždy po ruce
dobré argumenty. Nesnášel hlupáky a za profesionály
se vydávající amatéry a své názory jim uměl dát
najevo.
Milan Chvojka měl od dětství rád přírodu. Zaujala ho
zejména akvaristika, které rozuměl a pro kterou měl
cit i talent. Věnoval se především gupkám a i když
měl doma jen několik nádrží, dokázal v nich
vyšlechtit velmi zajímavé chovy. Akvária měl až do
konce svého života.
V srpnu 1968 otevřel Milan Chvojka ve Spálené ulici
v Praze prodejnu s názvem Akvárium u Nejsvětější
Trojice, kterou spolu s dalším známým
akvaristou, Ivanem Petrovickým, pod hlavičkou
Zverimexu – obchodního podniku ČSCHDZ, dlouhá léta
úspěšně řídil. Tato prodejna byla ve své době něco
úplně nového a v šedi socialistického života
představovala technicky, propagačně i obchodně
evropský akvaristický styl. Moderní kapotáž a
technické zabezpečení nádrží, stálý dovoz novinek,
početný sortiment kvalitních a zdravých ryb, ukázky
mořské akvaristiky, dovoz do té doby u nás téměř
neznámých zařízení, krmiv, léčiv a přípravků a
k tomu profesionální přístup k dodavatelům i
zákazníkům, to vše byl svým způsobem průlom do
československé akvaristiky. Ještě dnes, téměř po
40ti letech by se většina akvaristických prodejců
mohla od pana Chvojky učit.
Milan Chvojka vynikal ještě v další činnosti a to ve
fotografování ryb a akvaristických motivů. Pracoval
s formátem 6x6 cm (nejraději měl Pentacon–six) a
protože barevný materiál z počátku prostě nebyl,
dlouhá léta fotografoval na černobílý materiál. Jeho
specialitou, kterou málo komu prozradil, bylo
fotografování ve zvláštně upravené skříni, jejíž
vnitřek (včetně dveří) byl natřen matně bíle. Na
polici stálo mělké akvárium, za kterým bylo
vyměnitelné látkové pozadí. Na vnitřní horní desce
skříně bylo instalováno pomocné a orientační
osvětlení. Na vnitřní svislé boční stěny (stejně
jako na vnitřní plochy dveří) byly zavěšeny
fotoblesky. Nepřímé osvětlení se na bílých stěnách
skříně „rozbilo“ do homogenního světelného
prostředí, blížícího se podmínkám denního světla.
Fotoaparát byl umístěn na stativu a jeho objektiv
procházel co nejužší štěrbinou mírně pootevřených
dveří skříně. Tímto uspořádáním fotografované ryby
nebyly rušeny žádným podnětem zvenčí. S nástupem
barevného fotomateriálu byly voleny optimální
barevné odstíny pozadí.
Milan Chvojka byl ve
fotografování ryb absolutní špička a dovolím si
tvrdit, že v tomto oboru byl naším nejlepším
profesionálem. Pracoval ve své době s dostupným
vybavením a myslím si, že dnešní digitální technika
s následným počítačovým dotvářením by ho ani
nezaujala. Pan akvarista – fotograf a především
člověk Milan Chvojka sice zemřel, ale já si to
nepřipouštím, protože kdykoliv si otevřu starší
ročníky Akvária a terária, stále mám před očima ten
typický dovětek: „Foto Milan Chvojka“. Jeho
jméno rozhodně patří a bude trvale patřit do dvorany
slávy československé i české akvaristiky.